ULTIMELE NOUTATI
Trei sferturi din populatia lumii are acces la un telefon mobil

 

   Maximizarea accesului la telefonia mobila – recentul raport al Banii Mondiale indica oportunitatile de dezvoltare umana si economica.

 

   Aproximativ trei sferturi din populatia lumii au acum acces la un telefon mobil, iar chestiunea comunicatiilor mobile se muta la un nou nivel, care nu are legatura atat de mult cu telefonul, cat cu modul în care este folosit, se arata într-un nou raport al Bancii Mondiale si al infoDev, programul sau de antreprenoriat tehnologic si de inovatie. Numarul de abonamente la servicii de telefonie mobila existente în întreaga lume la ora actuala, atat pre cat si post platite, a crescut de la mai putin de un miliard în anul 2000, la mai mult de sase miliarde azi, din care aproximativ cinci miliarde în tari în curs de dezvoltare. Detinerea mai multor abonamente devine din ce în ce mai obisnuita, sugerand ca numarul abonamentelor va întrece în curand numarul populatiei.

 

   Conform raportului intitulat Informatii si comunicatii pentru dezvoltare 2012: Maximizarea telefoniei mobile (en. Information and Communications for Development 2012: Maximizing Mobile), peste 30 de miliarde de aplicatii mobile, asa-numitele „apps”, au fost descarcate în 2011; aceste aplicatii sunt menite sa amplifice capacitatile telefoanelor, cum ar fi transformarea acestora în portofele mobile, în sisteme de asistenta de navigatie sau sisteme ce permit comparatii de preturi. În tarile în curs de dezvoltare, cetatenii folosesc din ce în ce mai mult telefoanele mobile pentru a crea noi moduri de viata si pentru a-si îmbunatati stilul de viata, în timp ce guvernele le folosesc pentru a-si îmbunatati mecanismele de prestare a serviciilor si de obtinere a feedback-ului de la cetateni.

 

   „Comunicatiile mobile ofera oportunitati majore de progres uman si economic – pornind de la furnizarea accesului primar la informatii privind sanatatea pana la efectuarea platilor în numerar, la impulsionarea crearii de locuri de munca si stimularea implicarii contribuabililor la procesele democratice”, afirma Rachel Kyte, Vice-presedintele Bancii Mondiale pentru Dezvoltare Durabila. „Azi provocarea consta în a oferi oamenilor, firmelor si guvernelor din tarile în curs de dezvoltare capacitatea de a-si dezvolta propriile aplicatii de telefonie mobila relevante la nivel local, astfel încat sa poata valorifica la maximum aceste oportunitati.”

 

   Acest nou raport, al treilea din seria rapoartelor Bancii Mondiale privind Tehnologia informatiei si comunicarii (ICTs) pentru dezvoltare, analizeaza dezvoltarea si evolutia telefoniei mobile si ascensiunea serviciilor de date, inclusiv a aplicatiilor, furnizate catre dispozitive portabile. Raportul exploreaza consecintele asupra dezvoltarii ale „economiei app” emergente, în special în agricultura, sanatate, servicii financiare si administratie, si modul în care aceasta modifica abordarile fata de antreprenoriat si ocuparea fortei de munca.

 

   „Revolutia mobila se afla chiar la începutul curbei sale de crestere: dispozitivele mobile devin mai ieftine si mai puternice, în timp ce retelele îsi dubleaza largimea de banda o data la aproximativ 18 luni, dezvoltandu-se în zonele rurale,” afirma Tim Kelly, specialist sef în politici ICT în cadrul Bancii Mondiale, unul dintre autorii raportului.

 

   Tarile din întreaga lume profita de acest potential; de exemplu:

 

• În India, programul mGovernment al statului Kerala a angrenat peste 20 de aplicatii si a facilitat peste 3 milioane de interactiuni între administratie si cetateni începand cu lansarea sa din decembrie 2010.

 

• Kenya apare ca jucator de top în domeniul telefoniei mobile pentru dezvoltare, în mare parte datorita succesului ecosistemului de plata mobila M-PESA.  De exemplu, AkiraChix cu baza în Nairobi furnizeaza servicii de formare a retelelor si de instruire a femeilor ce lucreaza în tehnologie.

 

• În Palestina, serviciul JobMatch al Souktel ajuta pe tineri sa identifice locuri de munca. Absolventii de colegiu care folosesc serviciul au raportat o reducere a timpului petrecut în identificarea de locuri de munca de la o medie de douasprezece saptamani la o saptamana sau mai putin, precum si o crestere salariala de pana la 50 de procente.

 

   Raportul subliniaza rolul administratiilor în capacitarea dezvoltarii aplicatiilor mobile. De asemenea, evidentiaza modul în care laboratoarele de inovatii mobile – spatii comune de formare a dezvoltatorilor si de incubare a afacerilor aflate la început de drum – pot ajuta la aducerea de noi aplicatii pe piata. De exemplu, infoDev, în colaborare cu Guvernul Finlandez si Nokia, a înfiintat cinci laboratoare regionale de inovatii mobile (mLabs) în Armenia, Kenya, Pakistan, Africa de Sud si Vietnam. De asemenea, infoDev utilizeaza retelele sociale mobile pentru a aduce laolalta antreprenori din comunitatile locale si alti factori interesati din centrele mobile (mHubs).

 

   „Cele mai multe afaceri orientate spre tehnologiile de aplicatii mobile se afla la un stadiu incipient de dezvoltare, însa acestea detin potential enorm de ocupare a fortei de munca si de natura economica, similar cu cel din industria software din anii ‘80 si ’90. Sprijinirea formarii de retele si a incubarii antreprenorilor este esentiala pentru asigurarea exploatarii acestui potential,” a afirmat Valerie D’Costa, manager de program în cadrul infoDev.

 

   Raportul se bazeaza si pe cercetarile finantate de Ministerul de Afaceri Externe al Guvernului Finlandez, de Korean Trust Fund al ICT4D si UKaid. Raportul cuprinde tabele sintetice referitoare la peste 150 de tari, indicand cele mai recente date si indicatori privind sectorul mobil. De asemenea, prezinta pentru prima data si un instrument analitic de examinare a indicatorilor relevanti de performanta privind sectorul telefoniei mobile al fiecarei tari, astfel încat responsabilii cu politicile publice îsi pot evalua capacitatile comparativ cu cele ale altor tari.

 

 


NEWSLETTER
Inscrie-te la newsletterul nostru si vei primi gratuit ultimele informatii din IT , sfaturi si noutati despre serviciile noastre.
CURSUL BNR
Tel: 0725-595 555
Computer Solution © 2019 Toate drepturile rezervate